Veel gestelde vraag is wat is garantie?
Een zonweringbedrijf kan u wel 10 jaar garantie geven, maar als ze niet komen opdagen of montagekosten gaan berekenen dan heeft u in pricipe geen garantie. Dus,
Vraag altijd of er binnen de garantie termijn kosten bij komen voor bv: onderdelen-montage.
Bij Zonneklaar zijn er geen kosten als het produkt onder normale gebruik in de garantie stuk gaat.
Dus geen kosten voor onderdelen en of montage e.d.. Garantie zoals garantie behoort te zijn.
Uiteraard is er geen garantie bij ondeskundig gebruik, zoals bv als u het raam open heeft staan en u de electrische zonwering naar beneden laat lopen
Bij storm en bevriezing geen garantie. Dit zijn natuur elementen waar wij geen invloed op hebben. De klant uiteraard wel
Die kan er rekening mee houden door op te letten hoe zij met de zonwering om gaan.
Bij storm - Doe het rolluik helemaal omhoog, lamellen zitten dan in de bak en kan er niets mee gebeuren. Zekerheid en geen onnodige kosten.
Bij bevriezing- Kijk wat de zonwering doet. Doe de zonwering in kleine stukjes omhoog of omlaag (electrisch) Bandbediend -rustig laten zakken of omhoog trekken.
Bij bandbediening-Rustig laten zakken en niet met een grote lus het rolluik/screen laten vallen op de vensterbank. Omhoog trekken ook rustig en niet met volle kracht de lamellen in de bak trekken. Stoppers gaan dan stuk en wil het rolluik niet meer naar beneden
De garantietermijn voor zonwering varieert per product en aanbieder, maar een gemiddelde van 3 tot 5 jaar garantie is gebruikelijk. Er zijn echter ook aanbieders die kortere of langere garanties bieden, bijvoorbeeld 2 jaar volledige garantie en 7 jaar fabrieksgarantie. Montagegarantie is vaak 1 tot 2 jaar.
Hieronder volgt een meer wettelijk gedetailleerde uitleg:
-
Wettelijke garantie:Als consument heb je wettelijk recht op 2 jaar garantie op een nieuw product.
-
Fabrieksgarantie:Veel aanbieders bieden, bovenop de wettelijke garantie, een fabrieksgarantie van 3 tot 5 jaar.
-
Montagegarantie:Montagegarantie is vaak 1 tot 2 jaar en kan variëren per aanbieder. Dit betekent dat als een onderdeel binnen deze periode defect raakt, de montage en/of vervanging gratis is.
-
Garantie op specifieke onderdelen:Sommige aanbieders bieden een langere garantie op specifieke onderdelen, zoals motoren (5 jaar).
-
Uitsluitingen:De garantie vervalt vaak voor gebreken die het gevolg zijn van normale slijtage, onoordeelkundig gebruik of schade door externe factoren zoals storm of vandalisme.